چرخ خیاطی مکانیکی شاخص
تفاوت چرخ خیاطی مکانیکی و کامپیوتری چیست؟

چرخ خیاطی یکی از وسایلی است که در صنعت خیاطی انقلاب بسیار بزرگی را ایجاد کرده‌است. سالیان زیادی که این وسیله اختراع شده و هرچه رو به جلو می‌رویم ، در این دستگاه قابلیت‌های بیش تری وجود داشته و پیشرفته‌تر می‌شود. لازم است بدانید که اولین چرخ خیاطی توسط یک فرد انگلیسی در سال ۱۹۷۰ اختراع شد؛ اما در آن زمان چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت. ما در این مقاله قصد داریم تفاوت چرخ خیاطی مکانیکی و کامپیوتری را بررسی کنیم. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید.

اما حدود ۶۰ سال بعد این دستگاه مجدد توسط یک خیاط فرانسوی ابداع شد و افراد زیادی از آن استقبال کردند. اولین مدل این وسیله چرخ خیاطی مکانیکی بود؛اما در حال حاضر این دستگاه در مدل‌های بسیار پیشرفته‌ای ساخته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به کامپیوتری اشاره کرد.

ما در این مقاله قصد داریم تفاوت چرخ خیاطی مکانیکی و کامپیوتری را بررسی کنیم. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید.

لازم است بدانید که امروزه چرخ خیاطی‌های مکانیکی طرفداران مختص به خود را داشته و فروش آن در بازار رواج دارد.

در حقیقت خیاطان زیادی ترجیح می‌دهند که برای دوخت و دوز از مدل مکانیکی استفاده کنند؛ زیرا نحوه کار با آن بسیار راحت‌تر از مدل‌های کامپیوتری است. این دو مدل دارای مزایا و معایبی بوده که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

به منظور این‌که بتوانید تفاوت میان چرخ خیاطی کامپیوتری و مکانیکی را بهتر درک کنید، بهتر است در مورد هریک از آن‌ها توضیحاتی را بیان کنیم.

چرخ خیاطی مکانیکی

به طور معمول چرخ‌ خیاطی‌های مکانیکی با نام چرخ دستی در میان مردم شناخته می‌شوند. بدون شک همه شما حداقل یک‌بار این وسیله را از نزدیک در منزل اقوام دیده‌اید. همان‌طور که بهتر می‌دانید صدای این مدل چرخ خیاطی بسیار زیاد است و افراد باید برای دوخت و دوز خیلی با آن درگیر شوند.

لازم است بدانید که اولین چرخ خیاطی دارای مشکلات زیادی بودند. این وسایل رفته رفته پیشرفته‌تر شدند اما همچنان در آن‌ها مشکلاتی وجود داشت. چرخ خیاطی مکانیکی نیز با وجود این‌که دارای نقاط مثبت بسیاری است، کامل نبوده و دارای معایبی نیز می‌باشد.

بدنه اکثر مدل‌های مکانیکی از فلز بوده و در برابر عوامل مختلف مثل ضربه مقام هستند. همچنین قسمت چرخ خیاطی مکانیکی بسیار ارزان است و افزایش قیمت چمدانی نداشتند. در حقیقت جهت استفاده از چرخ دستی یا مکانیکی به نیروی مکانیک

ی بسیار زیادی نیاز است.  در سمت راست این وسیله اهرمی وجود دارد که با چرخاندن آن، دوخت و دوز انجام می‌شود.

اما کار با چرخ خیاطی دستی بسیار زمان‌بر و انرژی زیادی را از افراد می‌گیرد. حتی برخی از خیاطان پس از مدتی استفاده از مدل‌های مکانیکی دچار دست درد شدید می‌شوند.

یکی دیگر از معایت این وسیله کارکرد راحت آن می‌باشد. لازم است بدانید که نمی‌توانید با استفاده از این چرخ دوخت و دوز های سخت و پیچیده را انجام دهید. به بیان دیگر این دستگاه تنها برای کارهای ساده همانند لبه دوری و دوخت‌های بسیار ساده مناسب است. بنابراین اگر برای دوختن پارچه‌های حساس و طرح‌های پیچیده به دنبال خرید چرخ خیاطی هستید، این مدل انتخاب مناسبی نخواهد بود.

 

برای درک بهتر تفاوت چرخ خیاطی مکانیکی و کامپیوتری، در ادامه به طور کامل مدل کامپیوتری را نیز به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

 

چرخ خیاطی مکانیکی کامپیوتری

 

 

چرخ خیاطی کامپیوتری

در حال حاضر جدیدترین نسل چرخ خیاطی، مدل کامپیوتری است. این دستگاه از هر نظری نسبت به مدل مکانیکی تمایز داشته و کار با آن بسیار راحت است. شما می‌توانید با استفاده از مدل‌های کامپیوتری هر مدل دوخت دوز برای روی هرگونه پارچه به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

لازم به ذکر که اکثر چرخ خیاطی‌های کامیپوتری قابلیت اتصال به اینترنت را داشته و شما می‌توانید در هر شرایط و زمانی برنامه‌های روی آن را ارتقا دهید. در این دستگاه‌ها می‌توان الگوهای دوخت و دوز متعددی را تنظیم کرده و از آن‌ها در خیاطی استفاده نمود.

مدل‌های کامپیوتری بر خلاف مدل مکانیکی دارای وزن بسیار سبکی بوده و می‌توان آن‌ها را به راحتی جا به کرد. اما به طور کلی مهم‌تربن تفاوت چرخ خیاطی مکانیکی با کامپیوتری در سهولت کار کردن با آن‌ها است. مدل‌های کامیپوتری به برق متصل شده و برای دوختن به هیچ نیروی مکانیکی نیاز ندارند.

لازم است بدانید که کیفیت دوخت دوز با استفاده از این مدل دارای کیفیت بسیار بالایی بوده که به مدل مکانیکی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست

 

تفاوت چرخ خیاطی مکانیکی با کامپیوتری

بدون شک با توضیحاتی که در بخش‌های قبلی بیان شد، متوجه تفاوت چرخ خیاطی مکانیکی با کامیپوتری شدید. اما به اختصار می‌توانیم بگوییم که مدل کامپیوتری دارای مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی نسبت به مکانیکی بوده اما قیمت آن بالاتر است. شما می‌توانید بسته به نیاز و نوع کار خود نسبت به خرید چرخ خیاطی کامپیوتری یا مکانیکی اقدام کنید.

بیشتر بدانید:

بهترین مدل چرخ خیاطی کاچیران